mandag 17. desember 2012

Julekalender med tutorial.


En julekalender trenger ikke inneholde gaver eller sjokolade, det er koselig bare med en nedtelling også. Her har jeg laget en liten julekalender til å henge på veggen, med tall til å skifte ut hver dag i desember, og en liten eske til og oppbevare tallene i.


Du trenger to doble rammer i to størrelser, 24 sirkler til å ramme inn tallene, og selvfølgelig 24 tall. Tallene har jeg skrevet på PC-n, og størrelsen jeg har stanset dem ut i er 3,5 cm i diameter.
Jeg har brukt rammene Floral  Ovals fra Spellbinders. De fremste er stanset ut og embosset på vanlig måte, de bakerste er KUN embosset, og så har jeg klippet dem ut etter den ytterste embossingstreken.



Jeg har brukt papirer og motiv fra Pion Design, og fylt de fremste rammene. Motiv og paneler har jeg festet med 3D puter.  Og så den morsomme biten…..sverte alle kanter på tall og rammer, stemple swirler rundt tallene og lime alt på plass, phuuu.


Kroken jeg har brukt er en vanlig bildekrok. På bildet ser du at jeg har brettet ut den øverste delen, og klippet av med avbitertang så det bare står igjen ett hull.



Så tar jeg frem de bakerste rammene, og fester de sammen med et silkebånd. Jeg lager en hempe i toppen til oppheng. Griser du med lim her så gjør det ingenting, det vil det ikke synes:)



Her har jeg limt på forsidene og pyntet med sløyfer og perler.


24 tall kan ikke ligge og slenge. Her er målene til en liten eske til å oppbevare tallene i.
Eske: 9,5cm * 9,5cm. Preg 2,5cm inn fra hver side.
Lokk: 8,7cm * 8,7cm. Preg2cm inn fra hver side.

Kutt paneler som passer til alle sidene, både utenpå og inni.



Her er esken min ferdig.



Det er vel litt i seneste laget å begynne på en julekalender til denne julen, men lager du den nå, så har du glede av den i alle julene fremover:)


10 kommentarer:

Maryann Laursen sa...

This is just awesome, like everything else you ever do. Just gorgeous work again hun.

Pouwla sa...

Wauw! This is gorgeous!
I love it!
Thanks for the inspiration!
Hugs Pouwla.

Anonym sa...

Faaaaa-buuuu-lous. Just gorgeous.
Hugs Sheila.xx

Anonym sa...

Faaaaa-buuuu-lous. Just gorgeous.
Hugs Sheila.xx

Thea sa...

Thank you for this beautiful creation and tutorial! Thank you for all your beautiful creations from last year.

From here i wish you a Merry Christmas and a Happy Newyear.

Hugs Thea

Elly sa...

LOVE IT!!!!!

Jytte sa...

Åh, den er så fiiiin!! 1000 tak for endnu en skøn TUT og for al den smukke inspiration, du giver!

Knus :)

May Britt sa...

Den var virkelig flott:)
Tusen takk for all innspirasjon du har gitt meg i 2012, du er en helt utrolig kreativ jente må jeg si.

Ønsker deg og dine en riktig god jul, og et kreativt nytt år

Juleklemmer fra Maya

Mojca sa...

Waw what a great idea for a calendar. Thank you for a great tutorial. Hugs1 MOjca

Anne Karin Knutsen Heggem sa...

Denne kalenderen var skikkelig tøff, att eg ikkje har oppdaga den før i dag då. 22.des. Anne Karin